Освіта майбутнього: якою вона буде?

Сфера навчання перебуває у стані серйозної трансформації. Мова йде про глобальні зміни, які досить скоро впливатимуть на життя кожного з нас. Києво-Могилянська бізнес-школа [kmbs] запускає Школу менеджерів освітніх програм для тих, хто прагне створювати та просувати освітні продукти. Що саме варто враховувати людям, яких цікавить сфера навчання? Про які глобальні тренди йдеться?

 

 

 

Чимало освітніх інституцій та об‘єднань світу слідкує за тими змінами, що відбуваються останніми роками, і складає власні переліки трендів, що визначатимуть наше майбутнє. Наприклад, ось деякі з тенденцій, описаних у минулорічному звіті British Council:

- Глобальні демографічні зміни. У різних країнах світу зараз спостерігається однакова картина: збільшення тривалості життя і зниження показника народжуваності. Комбінація цих двох факторів призводить до скорочення кількості молодих людей (у віці 15-24 років). За прогнозами, Африка залишиться єдиним регіоном, де популяція молоді зростатиме до 2025 року.

- Запит на певні вміння й спроможності. У майбутньому автоматизація суттєво змінить ринок праці. І до цього потрібно підготуватись. Перед освітніми інституціями наразі постав серйозний виклик: зрозуміти, як змінити свої програми, щоб допомогти людям адаптуватись до викликів майбутнього.

- Впровадження новітніх технологій. Йдеться, по-перше, про онлайн-навчання, що стає все більш поширеним. А, по-друге, про те, як саме поява технологій вплине на те, як люди вчаться, а також на роботу освітніх закладів.

 

 

 
Перед освітніми інституціями наразі постав серйозний виклик: зрозуміти, як змінити свої програми, щоб допомогти людям адаптуватись до викликів майбутнього

 

 

На що ж варто чекати у сфері навчання з точки зору технологій? Один з «гарячих» напрямів – це роботи. Вони все частіше «приходять» до різноманітних освітніх закладів, і з‘являються нові продукти, які можна використовувати для навчання. Діти у школах можуть за допомогою набору «зроби сам» створити робота власними руками; ви можете навчатись у роботів складати програмний код; роботи можуть забезпечувати віртуальну присутність (наприклад, представляти викладача у класі).

На конференції Bett Show 2018 у Лондоні, яка зібрала світових фахівців з освітніх технологій, розповідали про розробку «соціальних» роботів, що виконуватимуть роль наставників під час вивчення, скажімо, іноземної мови.

 

Також вам можуть бути цікавими такі матеріали:

Тренди-2018: глобальна гра

Управлінська логіка та майбутнє MBA

Тренди і трансформації

 

Штучний інтелект вже сьогодні трансформує процес навчання: наприклад, чатботи можуть виконувати роль тьюторів для студента будь-де й у будь-який час. Ймовірно, що чатботи на базі ШІ поступово змінять деякі системи управління навчанням (Learning Management System, LMS). Цей тренд пов‘язаний ще з одним – персоналізованим навчанням. Адже штучний інтелект дозволяє легко адаптувати освітнє середовище (особливо дистанційне) під потреби конкретної людини.

Сьогодні популярності набирає так зване «навчання з відкритим кодом» (Open source learning) - тобто підхід, за якого навчальні матеріали створюються спільно студентами, вільно поширюються, їх можна доповнювати на власний розсуд. У світі, де все швидко змінюється, інформація застаріває часом раніше, ніж студенти встигають її вивчити. Тому ми бачимо появу різноманітних вікі-книг, що створюються користувачами. А У Фінляндії нещодавно з‘явився проект Wikiloikka – перша у світі ініціатива, яка переводить усі шкільні підручники у формат відкритого матеріалу.

 

 

 
У світі, де все швидко змінюється, інформація застаріває часом раніше, ніж студенти встигають її вивчити

 

 

Ще один новий спосіб надавати студентам актуальну інформацію - курування контенту. У межах цього підходу викладачі й фасилітатори підбирають свіжі матеріали для своїх слухачів, використовуючи соціальні платформи на кшталт Slack для комунікації з ними та ведення дискусій.

Зараз спостерігається тенденція до появи нових освітніх рішень, що посилюють соціальний бік навчання. Скажімо, стартап Jolt об‘єднує студентів у навчальні групи, на чолі яких стоять провідні світові експерти, а також створює «мікрокампуси» на базі коворкінгів.

На думку декана kmbs Олександра Саврука, глобальна освіта зараз переходить до нової парадигми. Якщо у минулому викладачі тільки передавали інформацію, то зараз вони виробляють і реалізують ідеї.

Якщо колись навчання було абстрактним, відокремленим від реального життя - то тепер воно повинне нести цінність, а значить – мати стосунок до реальності, її викликів та завдань. Якщо раніше вважалось, що навчання має розвивати аналітичне мислення, то зараз не менш важливе, а може, й більш актуальне, – мислення синтетичне, інтегруюче, що дозволяє оперувати різними моделями, формувати нові рішення і їх композиції. І щоб надавати й отримувати якісні знання, варто враховувати ці тенденції.

 

Джерело: inspired.com.ua

Коментарі